Hantera användare

Senast uppdaterad 23 maj 2025

Den som är upplagd som användare med behörigheten Administratör på ett konto på Fullmaktskollen kan lägga till, ändra eller ta bort andra användare på samma konto. Om du har behörighet som administratör på ett konto så ser du menyvalet ”Kontoinställningar” under Administration på startsidan när du har loggat in på kontot. För att komma till användarhanteringen så klickar du på ”Kontoinställningar” och sedan på knappen ”VISA ANVÄNDARE” uppe till höger på sidan.

Visa användare

Genom att klicka på knappen ”Visa användare” listas de användare som finns inlagda i systemet på fullmakthavarens konto..

Registrera ny användare

Om en ny användare ska läggas till klickar man på knappen ”Lägg till ny”. Vill man ändra en uppgift på en redan registrerad användare alternativ ta bort denna klickar man på raden för den aktuella användaren och en ny ruta öppnas där ändring/borttag kan göras.

För varje användare kan man ange följande uppgifter:

  • Förnamn och efternamn
  • Personnummer
  • Behörighet
    • Användare
    • Administratör
  • Giltig till – bara om man vill ange en begränsad behörighetsperiod. När giltighetstiden passerats kommer användaren att inaktiveras..
  • Aktiv (möjliggör att man kan registrera en användare utan att kontot omedelbart blir aktivt och man kan stänga av behörigheten utan att användaruppgifterna raderas)

Användaren/Administratören måste vara angiven som Aktiv för att kunna logga in som ansluten aktör/fullmaktshavare.