Vanliga frågor från försäkringsbolag

Här har vi samlat svar på några av de vanligaste frågorna vi får från försäkringsbolag som använder Fullmaktskollen.

🙋‍♀️ En förmedlare säger att de har skickat en fullmakt till oss, men har vi inte fått den.

Innan Fullmaktskollen skickar en fullmakt till er så frågar vi först via en systemtjänst hos er om den som lämnat fullmakt är kund hos er. Om er systemtjänst svarar nej så skickar vi ingen fullmakt.

Om er systemtjänst har svarat fel så kan ni ändra svaret på vår fråga genom att logga in på ert konto hos oss och använda funktion ”Hantera kundfrågor och prenumerationer”.,

🙋‍♂️ En förmedlare vill begränsa fullmakten så att den bara gäller mot oss.

Det kan inte hanteras via Fullmaktskollen.

Ett vanligt missförstånd är att en fullmakt kan begränsas genom att bara ange koden för ett visst försäkringsbolag eller genom att välja ett specifikt bolag som mottagare. Så fungerar det inte.

En fullmakt som registreras i Fullmaktskollen är juridiskt obegränsad och gäller alltid mot alla parter. Därför kan det bara finnas en aktiv förmedlingsfullmakt per kund åt gången – även om syftet är att den bara ska användas mot ett visst försäkringsbolag.

För att fullmakter ska kunna begränsas krävs att branschen gemensamt tar fram nya fullmaktstexter som tillåter det, och att Fullmaktskollen anpassas för att hantera sådana fullmakter.